ChatGPT jako asystent, a nie wyszukiwarka

ChatGPT to inteligentny asystent oparty na sztucznej inteligencji, który pomaga szybko odnaleźć potrzebne informacje. Wykorzystuje przetwarzanie języka naturalnego, aby zrozumieć intencje użytkownika i wyszukać odpowiednie wyniki w Internecie. ChatGPT może odpowiadać na pytania, dawać sugestie i nawet proponować tematy do rozmów, co czyni go świetnym narzędziem dla twórców treści poszukujących szybkich i dokładnych odpowiedzi na swoje pytania.

W przeciwieństwie do wyszukiwarek, takich jak Google, Bing czy Yahoo, które mają na celu wyszukiwanie i indeksowanie informacji w Internecie, ChatGPT to model językowy oparty na sieci neuronowej, który generuje tekst na podstawie podanego mu wejścia.

Różnice między ChatGPT a wyszukiwarkami

Istnieje kilka znaczących różnic między ChatGPT a wyszukiwarkami internetowymi, które warto zrozumieć:

Odpowiedzi bezpośrednie, kontra lista wyników

Kiedy wpisujemy zapytanie, np. „jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej” w wyszukiwarce, otrzymujemy listę odpowiednich stron internetowych omawiających temat. W przypadku ChatGPT, otrzymujemy bezpośrednią, konkretną odpowiedź, która podsumowuje informacje.

Ograniczenia bazy danych

ChatGPT został przeszkolony na danych dostępnych do końca 2021 roku. Jeśli zapytasz go o wydarzenia z 2022 roku lub późniejsze, nie będzie w stanie odpowiedzieć. W przeciwieństwie do wyszukiwarek, ChatGPT nie jest na bieżąco aktualizowany.

Możliwość generowania nieprawidłowych odpowiedzi

Mimo że ChatGPT opiera się na sztucznej inteligencji, niekiedy generuje nieprawidłowe odpowiedzi. To jedno z ograniczeń, które przyznaje OpenAI, firma-matka ChatGPT.

Brak źródeł informacji

W przypadku wyszukiwarek internetowych zwykle znamy źródło informacji, np. nazwę strony czy autora. Możemy również sprawdzić wiarygodność informacji. ChatGPT natomiast nie podaje źródeł ani odniesień, ale generuje odpowiedzi na podstawie danych, na których został przeszkolony.

Przyszłość ChatGPT i wpływ na wyszukiwarki

Mimo popularności ChatGPT, na razie nie jest on gotowy, aby znacząco wpłynąć na rynek wyszukiwarek internetowych z kilku powodów. Biorąc pod uwagę, że Microsoft zintegrował chatbot oparty na AI z Bingiem, a Google wprowadza funkcje chatbota do swojej wyszukiwarki, możliwe jest, że ChatGPT może zmniejszyć swoje oddziaływanie na ruch w wyszukiwarkach.

Czas pokaże, jak ta technologia się rozwinie i jak wpłynie na sposób, w jaki korzystamy z wyszukiwarek internetowych. Na razie warto dać ChatGPT czas na ewolucję.

Wnioski

ChatGPT to niewątpliwie znakomite narzędzie, ale porównywanie go z wyszukiwarkami internetowymi, takimi jak Google, jest błędne. Zarówno ChatGPT, jak i wyszukiwarki mają inne cele i funkcje. ChatGPT może być bardziej porównywalny z serwisami typu Quora, ale i tak użytkownicy mogą wciąż woleć odpowiedzi od rzeczywistych osób, które mają doświadczenie w danej sytuacji, zamiast ogólnych, chociaż dokładnych odpowiedzi od AI.

Zastąpienie Google przez ChatGPT wydaje się mało prawdopodobne w obecnym scenariuszu, ale nie można wykluczyć ewolucji ChatGPT, który będzie mógł przetwarzać dane w czasie rzeczywistym i oferować więcej opcji, takich jak „więcej informacji” przy zadawanych pytaniach. W tym momencie, zastosowanie GPT jest jednak zupełnie inne, o czym wspominałem w innym wpisie.

Często zadawane pytania (FAQ)

  1. Jaka jest różnica między chatbotami a wyszukiwarkami internetowymi? Chatboty wykorzystują sztuczną inteligencję i przetwarzanie języka naturalnego (NLP) do tłumaczenia komunikacji ludzkiej. Wraz z kolejnymi rozmowami uczą się one i z czasem poprawiają dokładność odpowiedzi dzięki uczeniu maszynowemu.
  2. Czy wyszukiwarki internetowe mogą być używane jako pomoc w pisaniu? Nie, wyszukiwarki dostarczają informacje, ale nie generują treści pisemnych. ChatGPT natomiast został przeszkolony do tworzenia treści pisemnych, generując spójne i gramatycznie poprawne zdania oraz akapity.
  3. Do czego można wykorzystać ChatGPT? ChatGPT jest wykorzystywany do tworzenia chatbotów prowadzących naturalne i ludzkie rozmowy z użytkownikami. Głównie używa się go w obszarach takich jak wsparcie, obsługa klienta i rozrywka.
  4. Czy ChatGPT zastąpi wyszukiwarki internetowe? Na razie ChatGPT nie zastąpi wyszukiwarek internetowych, ponieważ ma swoje ograniczenia i działa w inny sposób. W przyszłości jednak może się to zmienić, jeśli ChatGPT będzie się rozwijać, dostosowywać do potrzeb użytkowników i integrować z istniejącymi technologiami.