Sztuczna inteligencja odgrywa coraz większą rolę w wielu branżach w tym również w copywritingu. Jest źródłem informacji, może podsuwać pomysły, tworzyć treści i wykonywać wiele innych pomocnych czynności związanych z pisaniem, ale czy jest w stanie zastąpić człowieka? Czy to już ten etap, gdzie człowiek jest coraz mniej potrzebny i stopniowo zastępowany przez inteligentną maszynę?

Nowy model sztucznej inteligencji GPT-4

To obecnie najnowszy multimodalny model sztucznej inteligencji, jest następcą modelu GPT-3. Mimo że już starsze modele potrafiły wygenerować dobre jakościowo treści, to najnowszy model jest w tym jeszcze lepszy.

Jak działa sztuczna inteligencja

AI potrafi bardzo szybko napisać dobry jakościowo tekst na każdy temat. Obecnie najpopularniejszy ChatGPT za darmo i bez rejestracji działa na zasadzie zadawania mu pytań, czy wydawania poleceń w specjalnym oknie czatu. Można zlecić mu opisanie konkretnego produktu, a po wygenerowaniu tekstu w razie potrzeby kazać poprawić poszczególne elementy, które według nas mogą zostać napisane lepiej. Poprosić o rozwinięcie określonego nagłówka, konkretnego zdania, czy dodanie zakończenia. Jest bardzo dobrą pomocą dla copywriterów, może być dla nich źródłem inspiracji, podpowiadać tytuły do artykułów, czy nagłówki do postów blogowych. Jego obsługa jest niezwykle prosta, można ją porównać do rozmowy, gdzie kogoś prosi się o określoną przysługę.

Czy opisy produktów pisane przez AI mają wady?

Oczywiście jak wszystko sztuczna inteligencja również ma swoje wady. Przede wszystkim wciąż popełnia błędy, a jej dane mogą być nieaktualne lub nieprawidłowe, więc wszystkie informacje należy weryfikować. Ponadto opis produktów nie będzie tak nacechowany emocjonalnie jak w przypadku dobrego copywritera, będzie to po prostu zbiór informacji o produkcie z ewentualnym wezwaniem do działania np. kupna, ale nie będzie tak skuteczny jak napisany przez człowieka, który wie, jak napisać dobry, przyciągający opis produktu. Sztuczna inteligencja jeszcze się rozwija i minie dużo czasu, zanim będzie można ją uznać za produkt całkowicie skończony, dlatego jak najbardziej warto z niej korzystać, ale nie opierać się w 100%. Na pewno jest to nieoceniona pomoc dla wszystkich copywriterów, blogerów i wielu innych branż.  

Czy AI może całkowicie zastąpić copywritera

Odpowiedź na to pytanie jest prosta -NIE. Generowane opisy są dobre jakościowo, ale wciąż mogą zawierać błędy, powtórzenia, czy nieprawidłowe informacje. Człowiek dalej jest potrzebny i zawsze musi sprawdzić wygenerowany tekst. Jest to na pewno bardzo pomocne narzędzie w pracy copywriterów, ale to jeszcze nie ten etap, gdzie jest w stanie go zastąpić. AI wciąż się rozwija i ma swoje niedoskonałości, które człowiek musi łatać. Ponadto copywriter zawsze może dodać do tekstu ciekawe informacje, bardziej rozwinąć jakiś fragment, napisać kilka zdań bardziej zachęcających do zakupu i „dopieścić” wygenerowaną treść.

Przyszłość treści generowanych przez AI

Generowane treści robią wrażenie, jednak to wciąż początek drogi, a sztuczna inteligencja w tym zakresie dalej się rozwija. Obecnie copywriterzy nie są zagrożeni, a AI stanowi jedynie bardzo pomocne narzędzie w pracy. Z pewnością w przyszłości wraz z kolejnymi aktualizacjami będzie generować coraz lepsze, wyższej jakości treści, ale minie jeszcze trochę czasu, zanim zastąpi ludzi, o ile to w ogóle nastąpi. Warto zainteresować się tym narzędziem, ponieważ będzie ono w przyszłości coraz powszechniej wykorzystywane jako pomoc w pisaniu i generowaniu tekstów różnego rodzaju. 

W branży copywritingu AI, to korzyści płynące zarówno dla copywritera, który ma nieco mniej pracy, ale wciąż jednak odpowiedzialność za końcowy efekt spoczywa na nim, a także dla klienta, który za niższą cenę może mieć tekst stosunkowo dobrej jakości. W innych branżach np. blogowej to nieoceniona pomoc i często źródło inspiracji do tworzenia nowej treści. Sztuczną inteligencję można zapytać wprost, czy ma pomysł na post blogowy z danej tematyki, jak rozwinęłaby dany temat itp. Z pewnością warto zainteresować się ChatGPT oraz podobnymi mu narzędziami generującymi treści.